Nytändning

Man tragglar på. Man simmar, man cyklar och man springer. Dagarna kan ibland vara så lika varandra att dom blandas ihop!
Vilket iofs är bra ibland, man behöver inte fundera så mycket och tiden går rätt fort.
Men en period som denna, när december månad är gråare än grå och de mesta av träningen görs inomhus är det guld värt att hitta saker som höjer motivationen och gör träningen (ännu) roligare!
IMG_5724.JPG
Och det har jag gjort.
För det första är det svårt att få mig motiverad på en trainer/inomhus cykel. Det är enformigt och känna alldeles för ofta mest som ett tidsfördriv vilket träningen inte ska vara! Man ska ha huvudet med sig och känna att träningstiden ger något mer än att det dödar en timme eller två.
Så när jag fick tipset/erbjudandet att komma och köra Wattbike på InMo på Brahegatan i Sthlm så tackade jag ja!
Vilket visade sig vara ett riktigt bra beslut, för tusan vad kul det va/är.
Jag har aldrig kört med koll på siffror förut(förutom tiden då). Inte ens puls har jag riktigt anammat, men det här med Watt var ju riktigt skoj.
Jag har inte gjort några tester så vet faktiskt inte hur mycket jag bör ligga och trycka på men på gårdagens F2/F2+ hamnade jag som ni ser på 216 i snitt. Detta från första tramptaget.
IMG_5768.JPG

Och på dagens 5*8min intervaller blev det lite andra siffror.
Återigen: jag har inte gjort något test, jag har aldrig gjort det förut och jag har ingen aning inom vilket spann man som 70.3 triathlet bör ligga.
Men jag ska läsa på och tar gärna emot tips!
Man måste ju börja någonstans/någon gång!

IMG_5773.JPG
Sen är detta något som just gör mig superpepp! Jag har nämligen fått min PRO-licens inför nästa år.
Tanken är att jag nu sakta men säker börja tävla mer internationellt och har som plan att göra det i PRO.
Det kommer säkert bli rätt tuffa startfält på de tävlingar jag än så länge funderar på! Men samtidigt är det just konkurrensen jag vill känna på, ta tempen inför kommande år :)
Känns väldigt kul att ha tagit det här steget och vill passa på att tacka sponsorer/samarbetspartners som gjort detta möjligt.
För er som är lite nyfikna: en Ironman PRO licens kostar ca 880dollar.

IMG_5671.PNG
Och så har jag fått blommor!!
Det är få saker som ALLTID gör mig glad, men just blommor hör till den kategorin.
Dessa är från Holistic, ett Motalaföretag som jag samarbetat med under 2014 och som är med på tåget även till 2015!
Förutom att dom lyckades hålla mig frisk under hela säsongen fick jag dessutom mycket hjälp gällande nutrition och inte minst: att slappna av.
Holistic är ett oerhört proffsigt som är bäst inom sin bransch och verkligen inspirerar! Känns fantastiskt att få representerar dem även i framtiden.

8 Responses so far.

  1. Adrian skriver:

    ”Most pro men can hold around 4.0 w/kg during the 56 mile bike”

    Finns att läsa en hel del intressanta saker på

    http://home.trainingpeaks.com/blog/article/heather-jackson-s-vegas-70-3-world-championships-p

    Heather Jackson höll 236 watt i NP i 2:28:27 vilket gav henne en andraplats i totalen i VM 2013

  2. Jones skriver:

    Hej!

    Stort grattis till att du ska börja tävla som professionell!

    Jag blev lite chockad av att höra att du varken har baserat din trainer träning på puls eller watt. Det är ju den bästa motivationen att pressa lite extra. Jag är ingen expert på watt, men det viktiga är watt per kilo kroppsvikt. För att verkligen optimera träningen så kan man ju göra tröskel och maxtester med hjälp av blodprover. Då får man ju veta mer exakt vart man ska ligga i puls eller watt vid olika typer av pass för att få ut max av varje pass.

    Mantra Sport gör sånna tester i Uppsala (har nämligen tänkt att åka dit och prova lite saker själv. Det är därför jag råkar veta det).

    Återigen, stort grattis och lycka till med träningen!

  3. Annie skriver:

    Nemen! Det betyder ju att jag inte är så långt ifrån ;) thats good to know! Tack för infon, riktigt intressant detta :)

  4. Adrian skriver:

    Går även att göra tester hos http://www.aktivitus.se som nu även har kontor/anläggning i Solna.

    Eller så gör du ett eget test på Wattbiken. se länk för test osv.

    http://home.trainingpeaks.com/blog/article/three-ways-to-improve-functional-threshold-power

  5. Johan Hellström skriver:

    Tja Annie… lite svårt att svara på vilken genomsnittswatt som man ska ha för att vara konkurrerande på Pro nivå i en 70.3 högt genomsnittliga effekten säger för lite om det. Förutom att stirra sig blind på medeleffekten så måste man också titta på normaliserad power (NP). Detta tar hänsyn till den extra fysiologiska kostnaden i hårda tillfälliga ansträngningar som tex en uppförsbacke.

    När du delar NP av AP får du en som kallas Variability Index (VI), det är den data som är en viktig del i ett lopp som 70.3 eller fulldistans. Detta mäter om din watt var jämn eller om du haft ”watt spikes” och ska klara en snabb löpning. För långdistans så är ju jämnare, desto bättre… vilket innebär en perfekt VI skulle vara 1. Jag anser också Intensitet Factor (IF) är väldigt viktig. Detta är ett mått på intensiteten av passet eller tävlingen i förhållande till den maximala effekten du kunde hålla en timme. Slutligen ska du alltid konvertera ditt genomsnittswatt till watt per kilogram (W / kg) kroppsvikt. Detta är det bästa sättet att mäta äpplen med äpplen när man jämför mellan sig själv och andra triathleter som gör bra cykelsträckor.

    Men för att någon tumvisning så ligger duktiga pro triathleter uteslutet på en stadig effektproduktion och oftast inte högre än VI 1,03 med ca. 3,8 till 4,0 W/kg för män och 3,1 till 3,5 W/kg för kvinnor i effekt och när det gäller Intensitet Factor (IF), så ligger proffsen genomsnitt omkring 0.80. När man analyser killar och tjejer som har en IF högre än 0,80 kan man nästan garantera en dålig löpning.

    I ditt fall som är en stark cyklist skulle din cykling samt löpning dra stora fördelar om du fasade dig in i detta och bli mer ”know my numbers” atlet.

    Kör hårt… MVH Johan

  6. Karin Holm skriver:

    Hej!

    Blev lite nyfiken just på vad det är för kosttillskott från Holistic du äter som får dig slappna av? Jag tränar och tävlar själv på hög nivå och har ofta svårt att komma ner i varv och har testat lite olika metoder och bl.a käkat magnesium, men svårt att se nån effekt.

  7. Johan L skriver:

    Johan H är spot on. Men kontakta någon för en test och få ett riktmärke.

    När du kört någon månad kommer du ganska snart få känslan för var du ska ligga. Annars är det bara att köra på vad du tror du pallar. Gick det? Höj nästa gång ;)

    Tänk på om du jämför med andra att wattbike/monark/quarq/srm eller whatever dock visar lite olika. De flesta hävdar att en monark ofta mäter lite högre än de andra.

  8. Annie skriver:

    Hej Karin! Det är faktiskt Magnesium och D-vitamin! Jag har haft problem med kramp och därav fått rejält med hjälp utav dem.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.